Friday, October 24, 2008

GERAKAN MAHASISWA ISLAM DI IPT


SUARA KAMPUS MELEDAKAN PERUBAHAN

Kata-kata laungan keramat “Dunia ini adalah milik anak muda dan tanpa mereka dunia tidak akan berubah! Ya, ungkapan ini ada kebenaranya yang tersendiri apabila apabila kita menyemak lipatan sejarah memgenai episod perubahan politik dan sosial yang berlaku di seluruh dunia sejak zaman berzaman. Rasulullah s.a.w dibangkitkan dengan anak muda yang berani menentang arus jahiliyyah serta sanggup berdada dan menyingsing lengan dengan penguasa yang zalim. Madrasah Nabi s.a.w telah melahirkan ramai pemuda-pemuda dakwah seperti Mus’ab bin Umair, Talhah bin Abi Ubaidillah, Zubair bin al Awwam, Saidina Abu Bakar, Utman bin Affan, Arqam bin Abi Arqam, mereka adalah anak-anak muda yang terasuh dengan semangat yang kental oleh baginda Nabi s.a.w.

Dekad 90-an reformasi adalah laungan keramat yang dikumandangkan oleh mahasiswa-mahasiswa di tengah jalan raya pada bualn Mei 1998 di Jarkarta dengan tekad untuk menggulingkan regim Soerharto. Kebobrokan order baru ini selama 32 tahun sangat menjolok mata di negara 240 juta penduduk dan sarat dengan kemiskinan tegar walaupun mempunyai hasil bumi yang lumayan. Lebih lagi apabila kekyaan negara apabila telah dibolot oleh elit ekonomi kaum China dengan persengkokolan mereka dengan politikus yang korup. Empangan kesabaran akhirnya pecah, pelajar-pelajar Universiti telah turun ke jalanraya menuntut perubahan dan keadilan untuk rakyat dan akhirnya menyaksikan tiga orang pelajar Universiti Trisakti telah menjadi korban dalam peristiwa bantahan ini, kematian siswa inilah menjai titik permulaan membawa kepada kerusuhan yang lebih besar sehingga Soerharto di lunsurkan daripada takhtanya.

Catatan di atas hanyalah sekelumit sketsa dan potret perjuangan mahasiswa menggerakkan arus perubahan rakyat. Regim tirani di sepanjang denai sejarah sering tersungkur berhadapan dengan gerakkan pelajar dan inilah menjadi alasan mengapa regim yang korup akan merantai dan mengatup rapat suara daripada kampus.

Suara mahasiswa adalah suara keramat yang menjadi cerminan kepada kegelisahan rakyat marhain. Laungan nyaring mereka adalah detak hati yang merindui masyarakat adil tetegak di atas muka bumi tercinta ini.

No comments: