Monday, October 20, 2008

POLITIK ISLAM

PENDAHALUAN

Pada asasnya, politik Islam telah pun bermula sejak zaman nabi Muhammad s.a.w lagi. Hal ini telah terbukti setelah baginda membuat satu peraturan antara orang Islam dan Bukan Islam yang disebut sebagai “Piagam Madinah”. Apabila berbicra tentang politik Islam, perhatian umat Islam lebih memfokuskan berkaitan parti poltitik untuk bertanding dalam pihanraya. Kemudian dengan kuasa majoriti ini, umat Islam memerintah dan negara tersebut menjadi sebuah negara Islam. Kedaifan umat Islamdalam memikirkan soal politik Islam menjadikan mereka kenapa umat Islam dikalahkan oleh ideologi asing. Bila memperkatakan istilah politik, umat Islam hanya memikirkan buku-buku karangan barat,contoh “The Prince”, “The End of the History”. Mereka lupa khazanah politik umat Islam seperti kitab Ahkam As Sultaniyyah dan Siyasah Syariah dan lain-lain lagi

Jesteru, jadilah mereka orang yang meletakan politik Islam menurut perspektif barat dan kemudian diubah supaya menjadi politik yang bersesuaian dengan konteks syariat. Maka tidak hairanlah bila ada seorang bekas ‘politikus’ memfatwakan sesuatu yang asing menggunakan politik barat, bukanya politik Islam. Penerapan politik “matlamat menghalangkan cara” menjadi sandaran kepada politikus Islam samada ia sedar atau tidak sedar. Kertas kerja in cuba membincangkan scenario poltik Islam dalam masyarakat majmuk di Malaysia. Walaupun ada sesetengah golongan yang menimbulkan polimik serta mempertikaikan sitem politik yang berasaskan syariat Islam ini. Jesteru kertas kerja ini membuat sedikiti analisis dan membawa beberapa fakta untuk memberi kefahaman kepada masyarakat.


KERANGKA POLITIK ISLAM

Difinisi Politik Islam

Perkataan politik dalam bahasa arab masdar ‘sasa-yasusu-siasatan’. Politik menurut makna bahasa adalah memelihara kepentingan. Mengikut Kamus Dewan (1049: 1994), Politik ialah: ilmu pengetahuan berkenaan dengan cara pemerintahan, ilmu siasah, ilmu kenegaraan.

Suhbi Soleh mengemukan definisi politik seperti berikut:

  1. Mentadbir dan mengelolakan sesuatu urusan yang dilaksanaka
  2. Memperbaiki atau meningkatkan martabat mahkluk dengan memimpin mereka ke jalan selamat di dunia dan akhirat
  3. Seni pemerintahan dan pentadbiran negara yang melibatkan aktiviti-aktiviti dalaman dan polisi luar negara
  4. Mentadbir urusan kehidupan berasaskan keadilan dan jalan yang lurus

Politik dalam konteks masyarakat Islam adalah dikaitkan dengan istilah siyasah. Ali Syariati memberikan takrif siasah dari segi bahasa sebagai mengajar kuda yang liar. Perkataan ini mengandungi pengertian-pengertian yang merangkumi aspek pendidikan, pembaharuan dan penyempurnaan. Menurut beliau lagi, bentuk pemerintahan seperti ini dilihat dari sudut istilah politik merupakan tugas yang berfungsi mengubah dari masyarakat dari satu keadaan spiritual, moral, intelektual dan sosial tertentu menuju kepada kondisi spiritual, moral intelektual dan sosial yang di dalamnya mengandungi maksud mewujudkan kesejahteraan bagi mereka.

Pengertian tesebut walaupun berbeza diantara satu sama lain, namun matlamat akhir yang hendak dicapai ialah mewujudkan keadilan dan kesejahteraan masyarakat. Ini dapat direalisasikan melalui usaha-usaha untuk mentadbir masyrakat dan negara menurut cara yang terbaik dan saluran yang betul. Islam pula melihat usaha ini dapat dicapai jika umatnya memberi komitmen mengikut model kepimpina Rasulallah.

3.2 Teori dan politik Islam

Teori politik Islam yang diketengahkan dari dahulu sehingga ke hari ini hanyalah untuk menguasai dunia berdasarkan kepada pemerintahan secara adil menurut Islam. Tujuan utama politik Islam adalah mengharapkan negra-negara Islam dan negara-negara lain tunduk dan patuh dibawah naungan Islam.

Antara matlamat utama yang dibawa oleh politik Islam:

  1. membetulkan keimanan
  2. melindungi nyawa
  3. melindungi harta

No comments: